FOLLOWERS

Monday, September 4, 2017

Give & Take Dalam Rumahtangga





*SUAMI ISTERI WAJIB BACA*

(Baca smpi habis, mungkin ada manik2 jernih di kelopak mata yg dtahan2kan, supaya tak jatuh๐Ÿ˜ข)

Kisah ini agak panjang tetapi berbaloi bagi sesiapa yang meluangkan masa membacanya....

*MENYELAMATKAN PERKAHWINAN DENGAN UBAH DIRI*
.
Satu hari saya bersembang bersama dengan anak perempuan saya. Dia beritahu saya, "Ayah nak tahu tak, masa kecil-kecil dulu, satu perkara yang paling saya takut sekali, ialah bila ayah dengan ibu sering bergaduh dan hampir-hampir nak bercerai. Tapi saya syukur sangat ia tak terjadi sampai hari ini". Kata anak perempuan saya..
.
Saya hanya tersenyum saja.. teringat kisah lama.
.
Bila saya imbau kembali pengalaman tersebut, saya rasa ada baiknya saya kongsikan dengan anak perempuan saya peristiwa ini, semoga ia boleh dijadikan pengajaran pada mereka nanti.
.
Dahulu ayah berkahwin dengan ibu engkau atas dasar suka sama suka, tetapi ayah sendiri tak berapa pasti apa yang ayah suka pada ibu engkau, tapi apa yang ayah tahu, makin lama masa berlalu, makin banyak perkara yang tak bersesuaian antara kami. Kadang-kadang nak buat keputusan nak makan kat mana pun boleh jadi gaduh. Makin lama, perbezaan semakin ketara. Salah sikit, ibu engkau merajuk berhari-hari. Salah sikit, ayah sendiri naik angin, kadang-kadang sampai baling barang kesana kemari. Ayah tahu, anak-anak semua jadi takut pada ayah, tapi ayah rasa ibu engkau selalu buat perkara yang ayah tak suka. Pergaduhan kami jadi semakin kerap, ia berlarutan bertahun-tahun. Masing-masing tak boleh salah sikit, dua-dua nak melenting, tidur pun kadang-kadang asing-asing. Kami rasa perkahwinan ini sudah semakin mustahil untuk diselamatkan, penyelesaian yang mampu difikirkan hanyalah PENCERAIAN sahaja. Cuma apabila fikir pasal anak-anak, ayah jadi sebak dan sering kali cuba buang pemikiran tersebut.
.
Satu hari ayah kerja outstation, cuba telefon ibu engkau nak bertanya khabar, ayah tak tahu macamana ianya berakhir dengan pertengkaran. Ibu engkau terus hempas telefon. Waktu itu ayah benar-benar frust, give up, rasa keseorangan, marah, ayah jerit sorang-sorang dalam kereta dan waktu itu ayah rasa ia betul-betul dah sampai limit. Sudah habis tahap kesabaran yang ada dalam diri ini.
.
Malam tu ayah tidur disebuah hotel budget. Malam tu cuba nak tidur, tapi mata tak boleh lelap. Sakit hati dekat ibu engkau dah sampai tahap maksima. Jam dah tunjuk pukul 2 pagi, mata masih tak boleh lelap. Nak call ibu engkau semula seperti mana yang ayah buat selalu, sebab ayah selalu mengalah akhirnya, rasanya kali ini tidak lagi lah. Kali ini ayah nekad, apa nak jadi, jadilah. Ayah dah tak sanggup hidup bersama ibu engkau lagi. Kepala batu, kuat merajuk, sombong, tak pernah nak jaga hati suami, buat perkara yang suami tak suka, tak dengar nasihat, suka melawan, tak jaga makan minum ayah dan tak mahu-mahu berubah jadi isteri yang baik.
.
Dalam keadaan yang tak keruan itu, ayah tak sedar bila masa ayah bangun dan ayah ambil sejadah dan ayah solat ditengah-tengah malam. Ini jalan terakhir, ayah berdoa dan mengadu pada ALLAH. Itulah malam yang ayah tak boleh lupa hingga hari ini. Ayah mengadu yang kahwin dengan ibu engkau adalah satu kesilapan dan ayah dah tak mahu terusnya lagi. Memang ayah benci dan menderita dengan perkataan cerai, apa lagi bila terbayang muka anak-anak, tetapi meneruskan hidup dengan ibu engkau juga satu penderitaan. Tetapi semakin lama ayah berdoa dan mengadu kepada Tuhan, tiba-tiba ayah mula konfius, ayah rasa ayah orang baik, ayah selalu betul dan ibu engkau bukanlah orang jahat, dia tak pernah menduakan ayah, dalam hidup dia bukan ada orang lain pun, hanya ayah sahaja, tapi kenapa perkahwinan kami tidak bahagia, kenapa banyak sangat perbezaan pendapat, kenapa dia tak mahu berubah ikut cakap ayah?
.
Akhirnya, suatu keajaiban berlaku. Dalam keadaan air mata masih berlinangan di pipi ayah, dalam keadaan yang sangat putus asa dengan ibu engkau, tiba-tiba ayah seperti terasa sesuatu memaksa masuk dalam fikiran ayah. Seperti ayah mendapat kekuatan bercakap dengan diri ayah sendiri. "Ayah tak boleh nak ubah ibu engkau, ayah hanya boleh ubah diri ayah sendiri. Ayah pun berdoa, ya Allah, jika memang benar aku tidak boleh mengubah isteri ku ini, tolonglah ubah diriku pula. Bantulah aku ya Allah."
.
Esoknya, ayah naik kereta dan mulakan perjalanan balik kerumah kerana kerja outstation ayah sudah habis. Sesampai dirumah, anak-anak riang gembira sambut ayah balik, tapi ibu engkau bergegas pergi ke dapur, buat kerja dia, dan langsung tak salam dengan ayah, langsung tak bercakap dengan ayah pada hari itu.
.
Malam tu, ayah tidur, tapi ibu engkau bagi belakang aje kat ayah. Bila ayah dah rasa ibu engkau benar-benar tidur, ayah selimutkan dia, dan ayah perasan tiba-tiba dia terjaga dan buang selimut tersebut. Kali ini ayah tersenyum saje, tak seperti selalu.
.
Esok pagi, ayah datang dekat-dekat ibu engkau, ayah bagi salam, dan ayah tanya dia "Saya nak tanya awak, apa yang saya boleh buat pada hari ini supaya hari ini lebih baik untuk awak?"
.
Ibu engkau lihat ayah dengan marah dan merajuk, "Cakap apa ni?"
.
Ayah ulang lagi "Saya nak tanya awak, apa yang saya boleh buat pada hari ini supaya hari ini lebih baik untuk awak?"
.
"Awak memang tak boleh, dah bertahun awak. Pasal apa awak tanya ni?"
.
"Saya benar-benar ingin berubah kali ini, saya benar-benar ingin tahu apa yang saya boleh buat supaya awak bahagia."
.
Ibu engkau menjeling sinis, "Ha, kalau awak betul-betul nak buat, tu, pergi lah cuci baju, basuh pinggan mangkuk kat dapur tu"
.
Mesti waktu tu ibu engkau jangka ayah akan mengamuk lagi seperti biasa, bertengkar lagi, tapi ayah hanya senyum dan mengangguk, tup tup ayah pergi ke dapur, cuci pinggan, ambil semua pakaian, masuk ke dalam washing machine, tunggu sampai kering dan sidai di ampaian, bila siap, barulah ayah bersiap-siap untuk pergi kerja. Seperti biasa kalau ibu engkau merajuk, jangan harap apa-apa sarapan pagi akan ada. Tapi kali ini ayah tak kisah. Bila dah siap, ayah cium kepala ibu engkau dan ayah terus pergi kerja.
.
Esok pagi ayah buat perkara yang sama, pagi-pagi ayah bangun, ayah bagi salam kat ibu engkau dan ayah tanya dia, "Saya nak tanya awak, apa yang saya boleh buat pada hari ini supaya hari ini lebih baik untuk awak?"
.
Mata ibu engkau masih pandang kelain, "Hendak sangat buat, buatlah sarapan pagi untuk anak-anak"
.
Ayah tarik nafas dalam-dalam, ibu engkau tahu, ayah kalut nak pergi kerja, dan ayah rasa dia sengaja nak tengok ayah nak mengamuk lagi, tapi kali ini ayah hanya senyum, ayah mengangguk, dan ayah terus pergi kedapur buatkan sarapan roti bakar, telur goreng dan air kopi panas. Semuanya ayah letak bawah tudung saji. Lepas tu, ayah sendiri tak makan, dan ayah bersiap utk pergi kerja sebab dah lewat. Sebelum pergi ayah cium kepala ibu engkau dan baru ayah pergi kerja.
.
Esoknya, pagi-pagi lagi ayah dah bangun, ayah gerak ibu engkau, bagi salam dan ayah tanya soalan yang sama, "Saya nak tanya awak, apa yang saya boleh buat pada hari ini supaya hari ini lebih baik untuk awak?"
.
"Tak ada apa awak, tak ada yang awak boleh buat pun, saya minta maaf, hati saya dah terlalu sakit. Tolonglah jangan tanya soalan tu lagi. Tapi kenapa awak buat semua ni?"
.
"Saya dah berjanji pada diri saya sendiri, mulai hari ini sehingga akhir nyawa saya, saya akan berusaha untuk buat perkara yang boleh membahagiakan awak"
.
Ibu engkau diam, mata dia pandang ke tempat lain, tapi ayah perasan, ada manik jernih dimatanya. Bila ayah berlalu kerana bersiap nak pergi kerja, ayah perasan ibu engkau lap mata dia.
.
Esoknya dan esoknya dan esoknya seperti biasa ayah tanya soalan yang sama pada ibu engkau, sehinggalah pada minggu kedua, satu pagi tu, satu keajaiban berlaku. Seperti biasa pagi tu ayah tanya soalan yang sama pada ibu engkau, tiba-tiba ibu engkau menangis dan peluk kaki ayah, "Tolonglah jangan tanya soalan tu lagi, awak bukan masalahnya, sebenarnya sayalah yang bermasalah, saya keras hati, saya tak tahu kenapa awak boleh tahan hidup dengan saya".
.
Perlahan-lahan ayah angkat dagu ibu engkau dan ayah cakap,

"Kerana awak penting dalam hidup saya, kerana awak ibu kepada anak-anak saya, kerana awak teman saya sebelum ini, kerana awak tak pernah tinggalkan saya walau bagaimana pertengkaran kita sekali pun, kerana saya nak selamatkan perkahwinan kita dan kerana saya sangat sayangkan awak"
.
Ayah tanya lagi "Apa yang saya boleh buat pada hari ini supaya hari ini lebih baik untuk awak?"

"Patutnya saya yang tanya soalan itu"

"Awak memang patut tanya, tapi bukan hari ini, kerana saya yang perlu DIUBAH DAN BERUBAH, saya nak awak tahu betapa bermaknanya diri awak dalam hidup saya. Saya sayang awak sangat. Jadi apa yang saya boleh buat pada hari ini supaya hari ini lebih baik untuk awak?"
.
Ibu engkau renung ayah dan dia kata " Boleh kita spend masa dua-dua bercuti, kita tinggal budak-budak kat rumah atok dia"

"Cadangan yang baik, jom kita plan hari ini kita nak pergi mana?"
.
Saya terus lakukan perkara yang sama selama lebih dua bulan, dan keadaan berubah perlahan-lahan. Bertengkar sudah tiada lagi. Ibu engkau pun dah pandai tanya soalan yang sama pada ayah. "Apa yang awak nak dari saya? Macamana saya boleh jadi isteri yang lebih baik?"
.
Dinding yang memisahkan kami selama ini telah runtuh. Kehidupan ibu dengan ayah lebih bahagia. Kadang-kadang masih juga terjadi pertengkaran, tetapi cara pertengkaran tersebut jauh berbeza, kami berselisih faham sahaja, tidak lagi bertengkar sehingga menyakitkan hati masing-masing, tidak seperti dulu lagi.
.
Ayah dan ibu kahwin dah lebih 20 tahun, ayah bukan saja sayang ibu engkau, ayah suka dia, ayah perlukan dia. Banyak perbezaan pendapat ayah lihat ia menjadi kekuatan dalam kehidupan kami, selebihnya ayah dah tak kisah. Ayah telah belajar bagaimana mengambil berat antara satu sama lain dan yang terpenting, kami mendapat kekuatan untuk buat perkara itu.
.
Perkahwinan sesuatu yang sukar nak. Tetapi mendapat teman didalam hidup merupakan satu anugerah besar daripada Tuhan. Saya sering bertanya apa yang boleh saya lakukan untuk menjaga anugerah ini.
.
Marilah kita sama-sama mendalami ilmu kekeluargaan demi kesejahteraan dan keharmonian rumahtangga kita semua.
-
Menerima tulisan ini daripada seorang sahabat melalui aplikasi Whatsapp tanpa diketahui siapa penulisnya. Didoakan yang menulis dan memanjangkannya diberikan pahala yang melimpah ruah. Nasihat yang bermanafaat ❤

Monday, August 21, 2017

Jawatan Kosong KL Selangor

Assalamualaikum..

Saya sedang mencari saudara/i yang:
.
(1) Jaga solat 5 waktu
(2) Jaga ibubapa
(3) Jaga hubungan sesama manusia
(4) Rajin bekerja & komited
(5) Berani dan sukakan cabaran
(6) SPM dan ke atas
(7) Dengar kata dan boleh menerima pendapat.
(8) Tidak pentingkan diri sendiri
(9) Visi dan Misi hidup yang jelas
(10) Bersikap positif & sentiasa bersangka baik
(11) Suka menolong orang
(12) Berkorban masa
(13) Ingin berjaya dalam hidup
.
Untuk....
.
Jadi sebahagian daripada Perunding Takaful bersama-sama Shahrul dengan Al Isra' Associates (Prudential BSN Takaful).
.
Kerjanya tak susah tapi jua tak mudah..
Menyampaikan manfaat kepada orang ramai serta hidup sentiasa memberi manfaat kepada orang lain..
.
Kerja kita tolong orang, Inshaa Allah.. ๐Ÿค—
Shahrul masih belum berjaya sepenuhnya, baru di pertengahan puncak yang perlu didaki tapi semuanya tidak akan jadi mustahil..
.
Jadi, Shahrul nak ramai lagi bangsa kita yang berjaya, In shaa Allah.. ๐Ÿค—
Jom, join Prudential bersama Al Isra'. Inshaa Allah Shahrul akan bantu anda dari A-Z..
.
Where there is love❤️, nothing is too much trouble and there is always time⏰
.
Jumpa esok;
Selasa 22 Ogos 2017
8:00malam
Training Room, Prudential Kajang
.
Your Business Partner,
Shahrul Afzam Mohamad,
019-4552664,
Perunding Takaful
Al Isra' Associates
Prudential BSN Takaful
shahrulafzam.blogspot.my
.
#shahmentortakaful
#usahawantakaful
#timefinancialfreedom

Saturday, August 19, 2017

Institut Jantung Negara bukan lagi Hospital Kerajaan

Info terbaru dari Institut Jantung Negara(IJN). Betul, setiap orang perlu ada medikal kad setiap seorang. ๐Ÿ˜Š
Memang betul.

#prubsntakaful

Kalau Diamalkan Anda Akan Terkejut Rezeki Datang Tak Pernah Habis!!




1. Memperbanyak Membaca – La hawla Wala Quwwata Illa billah

Barangsiapa yang lambat datang Rezekinya hendaklah banyak mengucapkan – La hawla Wala Quwwata Illa billah (HR. At- Tabrani)

2. Membaca – La Ilaha Illallahul Malikul Haqqul Mubin

Barangsiapa setiap hari membaca La ilaha illallahul malikul haqqul mubin maka bacaan itu akan menjadi Keamanan dari Kefakiran dan menjadi Penenteram dari rasa Takut dalam Kubur (HR. Abu Nu’aim dan Ad Dailami).

3. Membaca – Subhanallah wabihamdihi Subhanallahil adziim

Dari setiap Kalimat itu seorang MALAIKAT yang BERTASBIH kepada ALLAH Ta’ala sampai hari Kiamat yang Pahala Tasbihnya itu diberikan Untukmu. (HR. Al-Mustagfiri dalam Ad-Da’awat)

4. Membaca Surat Al-IKHLAS:

Barangsiapa membaca Surat AlIkhlas ketika masuk rumah maka berkah bacaan Menghilangkan Kefakiran dari penghuni rumah dan tetangganya (HR. AtTabrani)

5. Membaca Surat Al-WAQIA’AH :

Barangsiapa membaca surat Al-Waqiaah setiap malam…maka TIDAK akan diTimpa Kesempitan Hidup” (HR. Al-Baihaqi dalam Syu’ab Al-Iman)

6. Memperbanyak SELAWAT KEATAS NABI :

Dari Umar bin Khaththab dari Nabi Shallallahu’alaihi wa sallam bersabda bersabda: Barangsiapa Berselawat kepadaku satu kali Selawat maka ALLAH akan membalas sepuluh kali Selawat dan Mengangkatnya Sepuluh DARJAT. (Dikeluarkan Imam Bukhari dalam Adabul Mufrad, Ibnu Abu Syaibah…al-Bazzar….Ibnu Syahiin dan al-Ismaili dengan sanad ma’lul)

7. Melazimkan BERISTIGHAFAR :

Barangsiapa melazimkan Beristighfar nescaya ALLAH akan Mengeluarkan dia dari segala Kesusahan dan Memberikan Rezki dari arah yang tidak diDuga-Duga” (HR. Ahmad, Abu Dawud dan Ibnu Majjah)

Doa Menjemput Rezeki

Ya ALLAH berikanlah kami Rezeki yang Luas… yang Halal lagi Baik tanpa Memberatkan kami….

Jika Rezeki kami ada diLangit maka Turunkanlah.
Jika ada diBumi maka Keluarkanlah.

Jika jauh maka Dekatkanlah.
Jika Dekat maka Mudahkan lah.
Jika sedikit maka Banyakanlah.
Jika banyak maka BERKATI LAH agar kami dapat menolong ANAK-ANAK YATIM – FAKIR MISKIN – MEREKA YANG DALAM KESUSAHAN & KEDHAIFAN.

YA ALLAH……Kabulkanlah doa kami…Aamiiin.. YA ALLAH Ya Robbal ‘Alamin.

Semoga ALLAH Mengabulkan Do’a kita.

Semoga Bermanfaat. In shaa ALLAH…..

Kemampuan setiap orang beramal adalah berbeza. Saranan saya, kalau tidak mampu beramal semua cuba amalkan satu persatu.

Biar sedikit tetapi istiqamah.

Jangan lupa berdoa kepada Allah SWT agar diberi kemampuan untuk beramal.Kalau tidak mampu beramal semua jangan tinggal semua, nanti kita yang rugi.

Tuesday, August 8, 2017

Magnet Menarik Rezeki


1. Letakkanlah sedikit makanan kucing dan semangkuk air di luar rumah utk kucing2 yg datang..

2. Sisihkanlah sedikit dari hasil gaji @ upah jerih payahmu, untuk di sumbangkan kepada anak yatim & orang miskin.

3. Sentiasa sediakan wang kecil di dalam dompet utk diberikan kepada yg memerlukan.

4. Letakkanlah di bilikmu sebuah kotak. Setiap kali kamu merasa melakukan dosa, masukkan wang kecil kedalamnya. Genap 1 bulan, buka kotak itu & sedekahkan wang tersebut.

5. Jika kamu hadir dalam acara keramaian (keluarga & kerabat atau sahabat), belilah 1 @ 2 kotak air mineral, niatkan utk sedekah kepada orang2 yg memerlukannya (orang tua, sakit, kanak2 dan lain2).

6. Jika kamu membeli barang dari peniaga2 kecil kemudian kemudian peniaga ingin mengembalikan wang baki, biarkan baki wang itu untuknya (sedekah atau hadiah).

7. Belilah mushaf (al quran) letakkan di salah satu masjid. Bayangkan berapa pahala yg akan kamu dapat daripada setiap huruf bagi mereka yg membacanya.

8. Berikanlah perasaan gembira kepada setiap orang, khususnya kpd mereka2 yg sedang ditimpa kesedihan, dengan senyuman dan ucapan doamu yg tulus.

9. Lemparkanlah senyuman kepada orang yg kamu temui, berilah salam kepada orang yg duduk & bertuturlah dengan ucapan yg baik kerana semuanya adalah sedekah.

10. Jangan biarkan kamu tertidur, melainkan telah kamu ampuni setiap orang yg telah berbuat jahat kpdmu dari menghinamu, menyebarkan fitnah & menzalimimu.

11. Setkan pada handphone kamu, penggera peringatan pada masa masa tertentu untuk anda baca surah Al-Fatihah @ Al-Ikhlas untuk di sedekahkan kepada kedua ibubapa kita, sama ada masih hidup atau telah meninggal dunia...

12. Kirimkan mesej ini ke semua kenalan. Siapa tahu ada yg mahu mengamalkan. Moga kita pun akan diberi pahala kerananya.

Selamat bersedekah..
Semoga kita dilimpahkan rezeki..Aamiin..

Mampukah kita bersara?

Realitinya, masih ramai di kalangan kita yang belum memulakan sebarang persediaan untuk menempuh persaraan kelak. Kajian telah menunjukkan ramai warga emas di Malaysia tidak mampu untuk bersara. Salah satu langkah yang boleh diambil ialah dengan menyemak semula perlindungan takaful/insurans anda agar mencukupi untuk melindungi pendapatan anda dan mengekalkan gaya hidup semasa apabila anda bersara nanti. Jadi mulakanlah persiapan anda sebelum terlewat. 

#demimasadepan 
#prubsntakaful 
#darikamikepadaanda
#Shahmentortakaful

Sunday, August 6, 2017

Kerjaya Perunding Takaful


Kerjaya sebagai Perunding Takaful membuat saya belajar melihat pelbagai gelagat & kerenah manusia setiap hari.

Kata seseorang yang saya selalu ingat, kita yang ada lesen takaful. Kita adalah #daeitakaful untuk mendidik anak bangsa APA ITU takaful.

Bagaimana kehidupan si isteri & anak-anaknya jika si suami ketua keluarga pergi tanpa meninggalkan apa-apa untuk keluarganya. Masih lagi terkejut kehilangan yang tersayang, kini semua tanggungjawab tergalas dibahu isteri. Bayangkan jika isteri seorang suri rumah. Sudah biasa di rumah menjaga keperluan keluarga tapi kini dikerah mencari rezeki diluar demi meneruskan kehidupan.

Bagaimana pula jika ketua keluarga tak meninggal, tapi hilang upaya bekerja? Sekali lagi nasib isteri & anak-anak jadi pertaruhan.
Bagaimana pula bila berhadapan dengan situasi sakit yang memerlukan kos 50 ribu secepat mungkin untuk operation anak tercinta.

Di sinilah TAKAFUL berfungsi untuk membantu kalian sekeluarga. Jika si suami meninggalkan sesuatu, si isteri mungkin tak perlu bekerja diluar, meneruskan hidup dengan HIBAH TAKAFUL dari arwah suami. Jika hilang upaya ada PAMPASAN HILANG UPAYA TAKAFUL yang diterima untuk dibuat belanja



harian,belanja dapur,duit keperluan sekolah anak dan lain-lain. Sekiranya si ayah ada mengambil TAKAFUL untuk si anak, pasti ada MANFAAT TAKAFUL PENYAKIT KRITIKAL. Pembedahan segera dapat dilakukan dengan manfaat yang diterima dan peluang untuk kembali sihat seperti dulu lebih tinggi dengan izin Allah.

Perunding Takaful pula bukanlah seseorang yang menakutkan. Kami GENY kini lebih terbuka dalam menyebarkan kepada masyarakat tentang TAKAFUL. Kami dengan senang hati akan terangkan tapi jika anda menolak kami tak memaksa.

Ya, benar 6 tahun commission adalah imbuhan panjang kata orang. Namun selepas tahun ke 6 walaupun tiada lagi imbuhan kami masih bersama client-client tersayang & service polisi-polisi mereka seumur hidup kami :). Mungkin10 tahun, 20 tahun atau 30 tahun. Samada client atau kami agen yang pergi dulu. Begitulah ibaratnya.

Langkah Kewangan Yang Perlu Di Ambil Sekarang



Mengambil langkah awal dan perancangan kewangan yang betul memudahkan kita mencapai kestabilan kewangan dan persaraan yang kita impikan. Sampai sekarang jika kita masih belum merancang, inilah masanya untuk bermula. Mula sekarang.

1.Cari jalan selesaikan Hutang

Kita perlu menghadapi persaraan dengan hutang yang sedikit sahaja atau pun zero debt. Bincang dengan pasangan, dan perancang kewangan,dan cari jalan dan strategi untuk lunaskan hutang sebelum bersara. Hutang mengangu masa depan dan masa silam kita. Sebagai pelabur dan pengguna, kita sudah berperang dengan inflasi. Jangan korbankan hari esok semata-mata untuk keseronokan hari ini.

2. Hidupkan semangat Entreprenuer

Sekarang adalah zaman era digital dan bukan lagi zaman industri. Dengan laptop, telefon pintar dan blog/web, sesiapa sahaja dengan pengetahuan dan komited boleh bermula busines tepi dengan modal yang amat minimal. Rujuk atau bertanya dengan mereka yang pernah berjaya lakukan nya. Guna social media untuk berhubung dengan mereka. Saluran seperti Linkedin dan facebook group adalah bagus untuk berkongsi pendapat dan bertanya soalan.

3. Sertai Polisi Takaful Hayat

Polisi Takaful ialah cara paling mampu milik untuk memastikan keluarga anda betul-betul bersedia hadapi sebarang kemungkinan buruk. Sesetengah orang yang baru saja memasuki fasa baru dalam kehidupan memerlukan Takaful Hayat – seperti baru berkahwin atau memperoleh cahaya mata. Ingat makin lama anda menunggu untuk sertai Takaful, semakin mahal premium bulanan.

4. Ambil kesempatan keatas Compounding Interest

Dengan pelaburan, masa ialah duit. Compound interest ialah interest atau dividen yang terhasil dari jumlah prinsipal dan interest. Cari jalan untuk simpan dan melabur secara konsisten untuk ambil kesempatan dan utilized sepenuhnya kuasa compounding interest.

5. Berkawan dengan Penasihat Kewangan

Jika anda belum ada, pertimbangkan untuk ada kenalan penasihat kewangan. Kajian menunjukkan, mereka yang menpunyai perancang kewangan akan bersara 29% lebih kaya dari mereka yang tiada perancang kewangan. Mereka akan membantu menasihati strategi pelaburan yang sesuai dengan keperluan dan kadar risiko anda.

Peluang Kerjaya

Industri Takaful di Negara ini sedang menuju ke kedewasaannya. Dari segi Pemasaran dan jualan, ini bermaksud ianya sedang menuju kearah industri yang sepenuhnya berasaskan perkhidmatan agensi seperti apa yang dialami oleh Negara-negara maju. Untuk itu Negara memerlukan ramai perunding Takaful.



Apakah Potensi Industri Takaful Malaysia?
Sangat baik serta mempunyai ruang yang luas untuk berkembang kerana saiz industri takaful di Malaysia masih kecil 90% masih terbuka pasarannya. Selain dari itu, kadar penyertaan rakyat Malaysia yang semakin tinggi membolehkan ramai yang berkemampuan untuk menyertai skim perlindungan takaful.

Perniagaan adalah merupakan salah satu punca untuk mendapatkan pendapatan sebagaimana sebuah riwayat mengatakan bahawa 9/10 rezeki adalah datangnya daripada perniagaan.
Pentingnya perniagaan di dalam Islam seperti sabda Rasulullullah SAW iaitu “Pendapatan yang paling baik adalah hasil usaha sendiri dan perniagaan yang bersih.” (Riwayat al-Bazzar). Bertebaranlah kamu di muka bumi dan carilah kurnia (rezeki) Allah dan ingatlah akan Allah sebanyak-banyaknya, mudah-mudahan kamu menang.” (Surah Al-Jumu’ah:10)

10 Sebab Kenapa Anda Patut Berbangga dan Menjadi Perunding Takaful (Usahawan Takaful)

1. 9/10 Sumber Rezeki Adalah Berniaga.Rasulullah SAW menegaskan bahawa 9/10 dari sumber rezeki itu terdapat dalam arena perniagaan. Nah, kalau nak banyak rezeki, carilah ia dalam berniaga.

2. Menjadi Bos Kepada Diri Sendiri (Anda sebagai Pemilik Perniagaan)

3. Masa kerja yang Flexible (Anda tentukan Masa Untuk Bekerja) dan bebas Menentukan Tempat Kerja sendiri).

4. Anda tentukan Pendapatan yang anda mahukan (Unlimited Income)
Maksudnya anda boleh tetapkan matlamat berapakah pendapatan yang anda inginkan sesuai kehendak dan impian anda. Jika bekerja makan gaji, dengan pendapatan hanya RM2,000 pada bulan ini. Dengan usahawan takaful anda boleh mendapat 5@6 angka dalam masa setahun…

5. Boleh memilih pelangan yang anda suka. Anda menentukan dengan siapa anda ingin menjual dengan cara anda sendiri, dimana jua dan jika mereka suka anda, mereka akan memperkenalkan kepada orang lain. Dengan ini anda juga akan mempunyai unlimited demand selagi dunia ini tempat yang penuh dengan risiko.

6. Pendapatan Lumayan dan Pasif Income
Semakin anda tumpukan perhatian dan semakin gigih anda mengusahakan perusahaan anda itu, maka semakin tinggilah potensi pendapatan anda. Anda bekerja untuk jana pendapatan 72 bulan (6 tahun) bermakna seorang pelanggan yang kita dapat, kita akan dapat komisyen 72 bulan … lumayan kan.

7. Modal permulaan yang rendah. Hanya dengan RM80 sahaja (Exam Takaful Basic Exam (TBE) anda boleh memperolehi pendapatan melebihi 5 angka.

8. Berkhidmat untuk Amal Jariah dan Membantu Masyarakat (Tolong Orang).

9.Kebanyakan Orang Kaya Adalah mereka yang tidak berputus asa berusaha.
Adalah sesuatu yang pelik, ramai orang mahu jadi kaya tetapi tidak mahu menempuh jalan yang menyebabkan seseorang itu beroleh kekayaan. Percayalah kekayaan itu lebih mudah jika berusaha.

10. Prudential merupakan syarikat Insuran yang mencatatkan rekod terbaik selama 6 tahun berturut2 dengan mencapai jualan baru melebihi RM1Billion, ditubuhkan pada tahun 1924 di Malaysia dan mempunyai Sistem yang bagus dan boleh dipercayai dan kini menuju perubahan dengan Prudential BSN Takaful (2006) yang patuh syariah.

PELUANG KERJAYA SEBAGAI PERUNDING DI PRUDENTIAL BSN TAKAFUL :

CIRI-CIRI YANG DIPERLUKAN:-
1. MEMPUNYAI IMPIAN YANG TINGGI
2. BERDISIPLIN
3. SUKA BUAT BISNES SENDIRI
4. SUKA BERJUMPA ORANG
5. PENAMPILAN MENARIK DAN KEMAHIRAN BERKOMUNIKASI
6. BOLEH BEKERJA SENDIRI

FAEDAH YANG AKAN DIPEROLEHI :
1. INCOME YANG LUMAYAN
2. TRIP PELANCONGAN DALAM DAN LUAR NEGARA PERCUMA
3. INSENTIF DAN BONUS YANG BESAR
4. MEREALISASIKAN IMPIAN HIDUP ANDA
5. LATIHAN UNTUK BERJAYA DIBERIKAN
6. STRUKTUR SISTEM UNTUK BERJAYA
7. BANYAK PROGRAM UNTUK TINGKATKAN JUALAN
8. KEMUDAHAN PEJABAT YANG MENARIK


KEPERLUAN UNTUK MENJADI PERUNDING TAKAFUL :-
1. BERUMUR 18 TAHUN KE ATAS
2. MEMPUNYAI SPM
3. TAKAFUL BASIC EXAM (100 SOALAN OBJEKTIF DALAM TEMPOH 2 JAM – BIMBINGAN MENJAWAB EXAM TBE AKAN DIBERI. (KAMI AKAN BUAT PENDAFTARAN)


Untuk maklumat lanjut, sila hubungi saya di 0194552664

HealthEnrich+ (Plan Baru Kad Perubatan)

Apabila keadaan menduga, mereka yang dilindungi terus terpelihara.

Satu insiden penyakit kritikal sudah cukup untuk melenyapkan simpanan seumur hidup anda. Akibat kos perubatan yang meningkat sejajar dengan kenaikan berterusan kos sara hidup, anda memerlukan pelan yang mampu melindungi diri anda serta mereka yang anda sayangi daripada kejadian yang tidak diduga dan sekaligus menyempurnakan hidup anda.

HealthEnrich+ (HE+) mampu melindungi kesihatan anda pada setiap peringkat hidup. Direka dengan ciri-ciri baharu dan komprehensif, HE+ memastikan perlindungan optimum untuk keperluan perubatan anda. Anda dan keluarga tersayang tidak perlu lagi bimbang dan lihatlah ke masa hadapan dengan penuh harapan.

Kenapa anda perlu fikirkan tentang penyakit kritikal sekarang?

Di PruBSN, kami menyalurkan segenap usaha untuk membantu anda memahami dan bersedia untuk keperluan masa depan anda. Kami mendapati
bahawa kajian-kajian mengenai penyakit kritikal terarah kepada kesimpulan yang sama – walaupun pemodenan bidang perubatan telah meningkatkan
kadar kelangsungan hidup mereka yang diancam penyakit kritikal, kos rawatan kini mencecah paras tertinggi dan akan terus melonjak. Kami faham bahawa ini sudah cukup untuk memudaratkan anda dan mereka yang anda kasihi. Atas sebab ini, kami menawarkan HE+ untuk anda.

Perkara yang perlu anda tahu mengenai HE+

Apakah HE+?

HE+ adalah satu rider perubatan melalui sumbangan berkala yang membayar balik perbelanjaan perubatan utama sekiranya anda dimasukkan ke hospital, menjalani pembedahan atau menerima rawatan sebagai pesakit luar. HE+ adalah satu rider dan perlu digabungkan dengan salah satu pelan berkaitan pelaburan kami.

Berapakah sumbangan yang perlu dibayar?

Sumbangan yang dibayar adalah berdasarkan umur kemasukan anda.


Apakah pilihan yang disediakan untuk HE+?

Terdapat empat pilihan pelan HE+ dan setiap satunya dicipta khusus untuk gaya hidup anda yang unik.




HE+ Vital

Buat pasangan yang baru membina kehidupan berkeluarga bersama. Pelan HE+ Vital menyediakan perlindungan perubatan yang terpenting agar anda dapat menghabiskan masa berkualiti membesarkan keluarga anda.

HE+ Select

Pengorbanan untuk keluarga anda memerlukan pengorbanan dan perubahan kepada gaya hidup anda. Pelan HE+ Select yang lengkap memastikan perbelanjaan perubatan anda dijaga agar anda mendapat ketenangan fikiran yang diperlukan untuk memenuhi tanggungjawab yang semakin meningkat.

HE+ Advanced

Seseorang yang gigih bekerja seperti anda mungkin mempunyai masa yang terhad untuk meneliti keutamaan hidup anda di masa hadapan. HE+ Advanced adalah pelan ideal yang memberikan perlindungan optimum bagi keperluan kesihatan anda. Tidak perlu lagi mengorbankan kesihatan anda untuk mencapai apa yang anda impikan.

HE+ Premier

Anda telah bekerja keras untuk mencapai kejayaan anda hari ini dan anda layak menerima segala yang terbaik dalam kehidupan termasuk penjagaan kesihatan. HE+ Premier memberikan perlindungan kesihatan menyeluruh dan keistimewaan ekslusif, supaya anda dapat menikmati hidup yang luar biasa tanpa perlu mengabaikan aset anda yang paling berharga.


Jadual manfaat-manfaat HE+




Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan khidmat nasihat percuma atau penerangan mengenai plan ini, boleh hubungi saya di talian 019-4552664 (Shahrul Afzam)