FOLLOWERS

Wednesday, March 30, 2011

Tarian poco-poco HARAM?

Salam 1 blogger.
Aku dengan frankly nye, tidak jelas sgt pasal ni. Dah banyak ustaz yang ditanya, dah banyak kali aku tekan keyboard utk mencari kesahihan tentang status HALAL tarian ni. JAKIM tak bagi lagi kot. Tapi, merujuk kepada internet, memang ramai antara mereka yang aktif memberi hujah dan menyatakan bahawa tarian ini jelas HARAM. Btw, ade jugak yg cakap halal in case kalau tarian itu dilakukan semata2 untuk kesihatan. Wallahualam. Sampai la hari ni, dah kuar paper menyatakan poco-poco ni haram.

IPOH – Tarian poco-poco yang popular sebagai aktiviti riadah dalam kalangan suri rumah dan penjawat awam ketika menghadiri kursus dan majlis keraian telah diputuskan sebagai haram oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak baru-baru ini.
Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria berkata, tarian tersebut diharamkan kerana ia mempunyai unsur kepercayaan agama lain iaitu Kristian selain pemujaan roh.
Katanya, keputusan sebulat suara itu dicapai pada Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak kali ke-186 yang bersidang dari 24 hingga 26 Januari lalu.
“Kajian mendapati tarian yang sering diamalkan di Jamaica itu bercirikan agama Kristian. Oleh itu haram bagi orang Islam mengamalkannya,” katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.
ni petikan daripada Kosmo, 30th March 2011. Kalau kat are rumah aku tu, ade la jugak geng2 yang duk menari poco2 mse petang. Makcik2, pakcik2, atuk2, nenek2, adik, akak n abang, smua ade. Nak tegur, aku ni takde bukti sahih yang menunjukkan nye haram. So, wat dono je la. Pandai2 la menilaikannye k..and, sampai2kanlah kepada mereka yang tidak mengetahui. Wallahualam.

Monday, March 14, 2011

Japan: Explosion rocks nuclear plant; tsunami alert lifted




Hydrogen explosion at damaged Fukushima Dai-ichi nuclear plant
SOMA (Japan) - The second hydrogen explosion in three days rocked Japan's stricken Fukushima Dai-ichi nuclear plant Monday, sending a massive column of smoke into the air and wounding six workers. It was not immediately clear how much - if any - radiation had been released.
The explosion at the plant's Unit 3, which authorities have been frantically trying to cool following a system failure in the wake of a massive earthquake and tsunami, triggered an order for hundreds of people to stay indoors, said Chief Cabinet Secretary Yukio Edano.
The blast follows a similar explosion Saturday that took place at the plant's Unit 1, which injured four workers and caused mass-evacuations.
Japan's nuclear safety agency said six workers were injured in Monday's explosion but it was not immediately clear how, or whether they were exposed to radiation. They were all conscious, said the agency's Ryohei Shomi.
Earlier, Tokyo Electric Power Co., which operates the reactor, said three workers were injured and seven missing.
The reactor's inner containment vessel holding nuclear rods was intact, Edano said, allaying some fears of the risk to the environment and public. TV footage of the building housing the reactor appeared to show similar damage to Monday's blast, with outer walls shorn off, leaving only a skeletal frame.
More than 180,000 people have evacuated the area in recent days, and up to 160 may have been exposed to radiation.
Earlier Monday, pressure had jumped inside Unit 3, forcing the evacuation of 21 workers. But they returned to work after levels appeared to ease.
Associated Press journalists felt the explosion in the tsunami-devastated port town of Soma, some 40km north of the reactor. They reported feeling the faint rumble a blast and the ground shaking.
At the time, sirens were wailing as rescue workers were in the midst of evacuating all those in the city to high ground due to a tsunami warning. That turned out to be a false alarm.
Earlier, reports of an approaching large wave and retreating seawater - a phenomenon that occurs before tsunamis - had sparked alarm and local evacuation orders.

Friday, March 11, 2011

PM Lawat UMP

Semoga Dato Seri dapat melihat keadaan sebenar di UMP Kampus Pekan dan hulur2 la duit utk sebarang penambah baikan. Bukan ape, untuk anak2 watan negara belajar. hehe...


PEKAN: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak akan melakukan lawatan rasmi ke Universiti Malaysia Pahang (UMP) Pekan, esok bagi meninjau pembangunan universiti teknikal itu. 

Dalam lawatan dari jam 11.30 pagi hingga 2 petang itu, Perdana Menteri turut dijadual melancarkan projek Green Tech UMP iaitu projek kitar semula minyak hitam terpakai menjadi minyak pelincir menggunakan teknologi pengekstrakan.

Naib Canselor UMP, Prof Datuk Daing Nasir Ibrahim, berkata lawatan tersebut bertujuan meninjau pembangunan UMP Pekan yang mula beroperasi pada 27 Julai 2009 dengan berpindahnya seramai 2,480 pelajar dan 263 staf dari kampus sementaranya di Gambang.


"Pada masa ini, 12 peratus daripada 259.81 hektar tanah milik universiti ini dibangunkan," katanya kepada pemberita di sini, hari ini. 
Beliau berkata, pembangunan peringkat fasa 1A yang terdiri daripada bangunan Fakulti Kejuruteraan Mekanikal dan Kejuruteraan Elektrik dan Elektronik serta pejabat pentadbiran, makmal, pusat pengajaran dan asrama siap dan diguna pakai. 

Katanya, Fasa 1B merangkumi pembangunan Fakulti Kejuruteraan Pembuatan, perpustakaan serta kolej kediaman pelajar dijangka siap pertengahan tahun ini. 

Daing Nasir berkata, pembangunan UMP Pekan memberi manfaat bukan hanya kepada pelajar malah penduduk setempat dengan membuka peluang pekerjaan dan merangsang pertumbuhan ekonomi setempat. 
Selain itu, katanya, kemudahan makmal universiti itu juga membantu industri di negeri-negeri Pantai Timur untuk menjalankan pengujian terhadap produk dan alatan industri menggunakan teknologi terkini dan mengikut standard antarabangsa. - BERNAMA 

Sumber: Bharian.

Tsunami again...

Masih ingatkah kejadian Tsunami 2004?? rasenye macam baru je tahun lepas. Sebab tu kejadian yang pastinya menjadi kenangan pahit buat berjuta2 orang di rantau asia especially jiran kita, Indonesia dan pantai2 di sebelah barat Semenanjung Malaysia..Semua ni ujian Allah SWT. hari ini, satu lagi ujian dengan kehadiran gempa bumi berukuran 8.9 skala ritcher melanda Timur Laut Jepun.
video
Again n again...so, be aware of this... 

Friday, March 4, 2011

Pabila Islam Dipersendakan!

Salam.
Ni tak tau la makhluk dari Universiti mne. Nak kate kurang bijak, dh masuk universiti. Tu la, mak bapak hntr Uni suruh blajar, bukan  ponteng kat blakang jamban.


Ade sesape terjumpa makhluk2 ni?atau tersepak kat mane2, terpijak kat tepi jalan n so on..kalo ade, gtau la eh..aku nak sekeh laju2..