FOLLOWERS

Friday, August 21, 2009

ReButLaH PiALa di BulaN RamAdHan


Apa yang dirasakan oleh juara Euro 2008, Spanyol, ketika ia dinobatkan sebagai juara dalam event besar itu? Tentu luapan kegembiraan dan suka cita menyatu dalam diri mereka. Tidak hanya pemain, pelatih, dan pemain saja, bahkan semua warga negara Spanyol menyatu dalam kegembiraan itu. Dunia memujinya, publik menyanjungnya. Spanyol jadi buah mulut.

Kejayaan itu hasil pahit getir dan titik peluh perjuangan. Penantian selama empat puluh tiga tahun untuk merebut kembali gelaran sang juara. Penuh kesungguhan dan kedisiplinan.
Bagaimana jika piala itu datangnya dari Tuhannya manusia?. Bagaimana jika gelaran juara itu disematkan oleh Pemilik alam raya ini?. Bagaimana jika yang menyanjung itu adalah Penentu kehidupan semua makhluk?.

Secara fitriyah dan imaniyah, pasti orang akan berebut piala dan gelaran juara dari Tuhannya. Tentu jauh lebih mulia, istimewa dibandingkan dengan sanjungan manusia.
Ya, itulah penerima kejayaan Ramadhan. Orang yang mampu mengharungi event besar ini sampai ke final dan finish dengan kesungguhan. Ia meraih taqwa, sebagai pangkat tertinggi manusia. Ia meraih piala Ar-Royyan, syurga istimewa bagi shaaimin dan shaaimat.

“Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa.” (QS. Al Baqarah: 183).
“Sesungguhnya didalam surga ada pintu bernama Royyan, tidak ada yang memasukinya kecuali mereka yang berpuasa Ramadhan.” (Muttafaq alaih)

Bahkan tidak hanya itu, orang yang menyintai Ramadhan, mereka yang mengisinya dengan kesungguhan, akan meraih pelbagai lagi keistimewaan dan kemuliaan.
· ganjaran lipat ganda pahala
· pengkabulan do’a
· ruang dan peluang amal soleh
· penghapusan dosa
· syurga dibuka lebar-lebar
· neraka ditutup rapat-rapat
· setan-setan dibelenggu
· malam lailatul qadar, malam lebih baik dari seribu bulan

Sangat sangat beruntung bagi yang memanfaatkannya. Subhanallah!

Sahabatku, Ramadhan tinggal hitungan hari lagi akan menyapa kita. Bulan yang sangat dirindukan bagi mereka yang tahu hakikat hidangan Allah yang hanya setahun sekali ini. Bagi pencari kenikmatan ibadah, bagi pemburu manisnya keta’atan, dan bagi yang merindui kepuasan rohani… Ramadhan sangat dinanti. Suka cita, bergembira dan penuh permohonan kepada Allah S.W.T agar Ramadhan kali ini menjadi yang terbaik dari tahun-tahun sebelumnya.

Sedikit coretan tazkirah Ramadhan:
::Ikhlas kerana Allah SWT


وَمَا أُمِرُوْا إِلاَّ لِيَعْبُدُوْ للهَ مُخْلِصْيِنَ لَه الدِّيْنَ حُنَفَاءَ
Padahal mereka tidak disuruh kecuali supaya menyembah Allah dengan memurnikan ketaatan kepada-Nya dalam (menjalankan) agama dengan lurus. (Q.S. Al-Bayyinah: 5).


Jika seseorang yang sedang berpuasa mengetahui bahwa ikhlas adalah pintu bagi pertolongan dan taufiq Allah SWT, maka hal ini akan menjadi motivasi yang sangat baik baginya untuk melakukan pengisian penuh Ramadhan dengan segala bentuk ketaatan kepada Allah SWT
Puasa + Ikhlas krn Allah = semangat dan motivasi tinggi.

::Sangat besar pahala di bulan Ramadhan
Pahala orang yang berpuasa sangatlah besar, tidak ada siapa pun yang mengetahuinya selain Allah SWT. Allah SWT berfirman dalam sebuah hadits qudsi:

Semua amal manusia adalah milik mereka, kecuali puasa, sesungguhnya ia adalah milik-Ku dan Aku yang akan memberikan balasannya (H.R. Bukhari).
Ya Rahman, Ramadhan begitu dekat, maka takdirkan kami bertemu dengannya dalam keadaan sihat wal afiat, dan memiliki kekuatan dan kemahuan untuk memaksimumkan dalam mengamalkan segala ibadah-ibadah Ramadhan.
Semoga Allah menerima segala amalan kita…Ameen,
Selamat Menyambut Ramadhan!!

No comments:

Post a Comment