Wednesday, March 18, 2015

Kenapa PruBSN Takaful?

Sebab utama ialah bukan semua takaful sama ..

Takaful adalah dari bahasa arab yang bermaksud insurans. Syarikat takaful di malaysia ada banyak, jadi takaful ini cuma nama am, bukannya kalau kata takaful , ada satu syarikat aja. Di Malaysia ada Takaful Malaysia, Takaful Ikhlas, Etiqa Takaful (dulu nama Takaful Nasional) dan Prudential BSN Takaful.

Apakah yang membezakan setiap takaful ini?

1. Sistem
Cara bagaimana data2 client disimpan, cara bagaimana pengendalian syarikat, cara bagaimana menguruskan data base client yang berjuta-juta orang. Sistem dan Pengurusan data client prudential terkini dan centralize. Jika anda register insurans/takaful hari ini, esok dah masuk sistem. Sistem ini diupdate setiap hari.

2. Agent/Walk-in/telefon
Ada insurans/takaful yang menggunakan cara walk-in , boleh beli sahaja insurans di bank/premis. Maksudnya macam kita beli baju di kaunter, bayar then u get the product. Atau beli melalui operator yang call. Pada saya, satu kelemahan jika anda beli cara walk-in tanpa ejen, pada masa anda ingin buat claim, semua urusan harus dilakukan sendiri. Bayangkan kalau ketika itu anda sedang terbaring, macamana nak buat claim??

3. Latihan/Training pada ejen
Prudential sangat menitik berat berkaitan dengan pembangunan dan perkembangan setiap ejennya. Disebabkan itu setiap ejen Prudential diwajibkan menghadiri kursus yg berkaitan minimum 30 CPD setiap tahun seperti disarankan oleh Bank Negara.

4. Produk
PruBSN Takaful adalah merupakan satu-satunya syarikat takaful yg menyediakan in-house medical card iaitu bukan 3rd party Medical card maksudnya, semua bayaran dan proses kemasukan wad diuruskan sendiri oleh Prudential dan tidak menggunakan pihak ke-3. Jadi tidak hairanlah jika dikatakan bahawa PruBSN merupakan membayar claim medical terbanyak di antara penyedia takaful di Malaysia sekarang ini.

5. Syariah Compliant
Yang paling UTAMA ialah produk PruBSN ialah menepati kriteria yang ditentukan oleh syariah.

No comments:

Post a Comment