Thursday, March 12, 2015

Tak Perlu Insurans Takaful

Dalam satu perbualan dengan seorang bakal pelanggan, setelah beliau faham akan kepentingan perlindungan dan pelan perlindungan untuk anaknya, beliau melontarkan soalan berikut:

“Kalau begini punya penting, kenapa orang selalu lari atau tidak mahu ambil insurans/takaful?”

Kadang-kala soalan yang sama berlegar dalam fikiran saya. Mulanya dulu saya pun hairan tetapi lama kelamaan saya akur. Melalui pengalaman berhadapan dengan orang ramai, memang apa yang diperkata oleh pelanggan di atas ada benarnya. Setiap orang mempunyai pemahaman yang berlainan.

Malah, ada yang ekstrim yang menggelarkan agen insurans/takaful seperti meminta sedekah. Sedangkan jika kita faham, kewujudan agen ini adalah untuk mengelakkan kita meminta-minta jika musibah melanda. Adakah agen itu meminta sedekah jika usaha agen itu adalah menyelamatkan dia daripada kemungkinan bakal menjadi peminta sedekah? Fikirkanlah…

Top 10 alasan lazim kenapa orang ramai tidak mahu mengambil pelan perlindungan adalah:
• 1. Saya tidak ada duit
• 2. Saya tidak percaya agen insurans
• 3. Saya tidak percaya dengan insurans
• 4. Saya ada simpanan dan perlindungan lain
• 5. Saya tidak percaya dengan syarikat insurans
• 6. Saya sudah ada perlindungan yang diberikan oleh majikan
• 7. Saya masih lagi muda
• 8. Saya tiada tanggungan
• 9. Saya tidak ada masa untuk mendapatkan insurans
• 10. Saya kena berhenti merokok ke?

Dan saya ingin menambah satu lagi No.11 : tidak tahu, tidak mahu ambil tahu dan tidak peduli.

Walau apapun alasan yang digunakan untuk mengelakkan diri daripada mendapatkan polisi perlindungan, melindungi diri individu dengan insurans adalah jauh lebih penting daripada semua alasan di atas.

Sebab yang paling utama bagi setiap insan untuk memiliki pelan perlindungan adalah supaya keluarga anda dapat mengekalkan gaya hidup seperti sekarang walaupun sekiranya musibah yang tidak pernah disangka-sangka berlaku.

Selain itu, polisi insurans juga direka untuk memenuhi keperluan spesifik masa depan anda dan juga keluarga, sama ada ianya untuk memenuhi keperluan tabung pendidikan anak, membesarkan ahli keluarga, mencapai impian anda ataupun satu skim persaraan yg selesa.

Terdapat banyak pilihan pelan insurans di pasaran yang anda boleh pilih dan ditawarkan oleh PruBSN, mengikut matlamat dan keperluan kewangan anda. Mulakan mencari pelan yang paling sesuai untuk anda hari ini. Yang paling penting, adalah menjadi keutamaan anda untuk memastikan anda dan keluarga anda dilindungi tanpa mengira berapa pun usia anda sekarang.

No comments:

Post a Comment